
Odnosi so vse in vse je v odnosih. Z zaposlitvijo stopimo v odnos z delodajalcem in sodelavci. Ta je zadovoljiv in posledično uspešen samo, če spoštujemo posebnosti, želje, potrebe in pričakovanja drug drugega in jih poizkušamo čim bolj uskladiti, v dobro izpolnjevanja osebnih ciljev zaposlenih in skupnih ciljev organizacije. Pri tem se moramo zavedati, da je usklajevanje pričakovanj trajen proces in ne enkraten dogovor ob zaposlitvi.
Usklajevanje pričakovanj med zaposlenimi in delodajalci je bistvenega pomena za zdravo in spodbudno delovno okolje, večjo učinkovitost in zadovoljstvo pri delu. Ko zaposleni vedo, kaj se od njih pričakuje in, ko delodajalci slišijo in razumejo potrebe zaposlenih, se vzpostavi medsebojno zaupanje in posledično ustvari delovno okolje, kjer se zaposleni počutijo cenjene in motivirane, da prispevajo po svojih najboljših močeh. Jasna pričakovanja zmanjšajo nesporazume. Zaposleni delujejo bolje, če so njihove vloge in pričakovani prispevek k skupnemu rezultatu jasno opredeljeni. Enako velja za izvedbo posameznih nalog in projektov. Ko so pri tem uresničena tudi njihova ostala pričakovanja, lojalnost in pripadnost zaposlenih nista vprašljivi, ne glede na to, kateri generaciji pripadajo. V nasprotju s tem, nejasna pričakovanja in neizpolnjevanje dogovora vodijo v nezavzetost in višjo stopnjo fluktuacije.
Tako, kot se spreminja okolje, se spreminjajo tudi organizacije, njihove strategije, cilji in organiziranost. Skladno s tem se spreminjajo vloge zaposlenh in posledično potrebna znanja in spretnosti za njihovo izvajanje. Spreminjajo pa se tudi sami zaposleni, njihove razvojne in karierne želje, osebne okoliščine, prioritete. Stalno usklajevanje pričakovanj zagotavlja, da se lahko obe strani pravočasno prilagodita spreminjajočim se okoliščinam. To ohranja medsebojno zupanje in krepi sodelovanje, zaposlenim pa daje občutek, da jih organizacija podpira v njihovem razvoju. Postavljanje vprašanj ter jasno izražanje pričakovanj, zmanšuje morebitne nesporazume in nezadovoljstvo, ki so običajno posledica pomanjkanja komunikacije in različnih predpostavk. Dodaten izziv predstavlja tudi usklajevanje različnih pričakovanj v večgeneracijskem delovnem okolju. Ki pa je sočasno velika priložnost za prilagoditev delovnih praks in ustvarjanje okolij, ki podpirajo tako mlade, kot izkušene zaposlene. (1)
Ključna je stalna komunikacija, kultura povratnih informacij in prilagodljivost na obeh straneh. Stalna komunikacija in povratne informacije naj ne bodo omejene samo na obdobne in letne razgovore o uresničevanju ciljev. Nujna so tudi vmesna srečanja ena na ena med zaposlenimi in vodji, med zaposlernimi in HR strokovnjaki. Kot prostor, namenjen stalnemu dialogu o izzivih, napredku in počutju. Enako pomembna je tudi transparentna in pravočasna delitev informacij o organizacijskih in drugih spremembah v delovnem okolju, da bodo zaposleni videli svoje mesto v spremenjenih okoliščinah in bili pravočasno seznanjeni z morebitno spremembo svoje vloge. Pri tem jim je potrebno zagotoviti možnosti za pridobitev dodatnih znanj in spretnosti, v skladu s spreminjajočimi se zahtevami. Koristne so tudi ankete med zaposlenimi za oceno razpoloženja zaposlenih, odprti forumi in druge oblike za prepoznavanje morebitnih razhajanj.
Ena značilnosti predstavnikov mlajših generacij je, da na glas povedo, kaj pričakujejo v zameno za svoje znanje, spretnosti in mladostno zagnanost. Dobro se zavedajo možnosti izbire in si pustijo prosto pot za pogostejšo menjavo delodajalcev. Ta v večini primerov ni posledica pomanjkanja občutka odgovornosti in pripadnosti, temveč želje po hitrem nabiranju izkušenj v različnih okoljih. Enako hitro in odkrito, kot svoja pričakovanja, izražajo tudi nezadovoljstvo ob njihovem neuresničevanju ali, po njihovem mnenju, neustreznem odnosu. Kaj pričakujejo?
Pričakovanja starejših zaposlenih so vezana na njihove dolgoletne izkušnje, kompetence in vrednote. Te niso v popolnem nasprotju z vrednotami mlajših, večinoma so samo drugače razporejene na prednostni lestvici. Njihova pričakovanja so povezana tudi s spreminjanjem prioritet v poklicnem in osebnem življenju. Praviloma jih izražajo težje, bolj diskretno, najraje v pogovorih ena na ena z vodji in HR strokovnjaki. Česa si želijo?
Delodajalci se soočajo z izzivom, kako uravnotežiti različna pričakovanja ob sočasnem doseganju poslovnih ciljev. Potrebujejo razvojno miselno naravnane posameznike, ki so se pripravljeni in sposobni učiti in razvijati ter prenašati znanje na druge. Ki imajo odgovoren odnos do dela in sodelavcev ter občutek pripadnosti. Ki so pripravljeni in sposobni delati v timu. Kaj pričakujejo od zaposlenih?
V času pomanjkanja talentov delodajalci pogosto postanejo bolj ustrežljivi in ponudijo oziroma pristanejo na posameznikom prilagojene ugodnosti. Pri tem pa morda pozabijo na člane obstoječe ekipe in na lastna pričakovanja do novo zaposlenih sodelavcev. Gre za umetnost vzdrževanja ravnotežja med prilagodljivostjo in ohranjanjem osnovne strukture, ki je potrebna za učinkovito in stabilno poslovanje.
Usklajevanje pričakovanj med zaposlenimi različnih generacij in njihovimi delodajalci je bistvenega pomena za izgradnjo spodbudnega delovnega okolja. Med zahtevami po prilagodljivosti, jasnemu namenu in vključenosti na strani mladih ter stabilnosti in spoštovanju na strani starejših, morajo delodajalci najti ustvarjalne rešitve za premostitev teh razlik. S stalno in pregledno komunikacijo in uresničevanjem različnih pričakovanj, lahko organizacije ustvarijo delovna okolja, ki ne le pritegnejo, ampak tudi obdržijo vrhunske talente vseh generacij. Pomembno je, da so pričakovanja na obeh straneh realna in, da je prilagajanje obojestransko. Za to je potreben dialog in medsebojno razumevanje. Nujno je tudi usposabljanje vodij, da bodo ti seznanjeni z novejšimi trendi in sposobni krmariti med generacijsko različnimi pričakovanji.